Testování platební brány

Testování platební brány probíhá v klientském portálu po nastavení propojení. Pro testování nastavíme parametr „test“ na hodnotu „true“ při založení platby. V rámci testování není plátce směrován do žádné ze zapojených bank. Pro testování zaplacení resp. nezaplacení plateb je k dispozici tzv. virtuální provider (banka). V klientském portálu pak jsou k dispozici i výpisy testovacích plateb, nastavení propojení eshopu a logy komunikace.

Po přepnutí do produkčního provozu je i nadále možné využívat testovacího prostředí. Testovací a produkční platby jsou rozlišeny parametrem při zakládání platby.

Krok 1 - platba ve stavu PAID

Stav PAID znamená Zaplacená platba. Platbu máme z banky potvrzenou, zboží nebo služby můžete expedovat.

V eshopu vytvořte objednávku a přejděte k platbě. Zvolte libovolný způsob platby a zadejte svoji emailovou adresu (podle ní pak platbu najdete).

Zkontrolujte, že částka odpovídá částce z eshopu. Zvolte možnost "Zaplatit" a klikněte na "Potvrdit". Systém Vás přesměruje zpět do eshopu, kde najdete informaci o úspěšné platbě:

Krok 2 - platba ve stavu CANCELLED

Stav CANCELLED znamená Nezaplacená platba. Zákazník platbu zrušil, peníze nepřijdou, zboží, prosím, neexpedujte.

Opakujte krok 1 s tím, že na stránce testovacího providera nyní zvolte možnost "Storno":

Po přesměrování zpět do eshopu najdete informaci, že platba nebyla úspěšná.

Krok 3 - platba ve stavu PENDING

Stav PENDING neboli očekávaná platba znamená, že na platbu čekáme. Zboží neexpedujte, platba v tomto okamžiku není potvrzená.

Opakujte krok 1 s tím, že na stránce testovacího providera nyní zvolte možnost "Čekat na výsledek":

Po přesměrování zpět do eshopu najdete informaci, že výsledek platby zatím neznáme. V tomto stavu výsledek platby ještě neznáme a čekáme např. na připsání peněz na náš účet. Ještě nevíme, jestli se platba provede nebo nikoli.

Pokud eshop místo zprávy s neznámým výsledkem zobrazuje buď zprávu, že se platba zdařila, nebo naopak, že se nezdařila, typicky to znamená, že je eshop chybně naimplementovaný, tzn. neví, že stav platby není konečný a časem se změní buď na PAID, nebo CANCELLED. O finální změně stavu platby eshop může být informován automaticky platební bránou prostřednictvím SOAP nebo HTTP POST protokolu. V případě SOAPu má na výběr mezi PUSH a PULL metodou, u HTTP POST protokolu je PUSH metoda. PUSH znamená, že jakmile platební brána bude mít k dispozici výsledek platby, předá tuto informaci eshopu. PULL znamená, že se eshop na platby, které eviduje jako PENDING, čas od času dotazuje a platební brána mu v odpovědi sděluje aktuální stav platby.

Krok 4 - ověřování výsledku platby

V seznamu transakcí můžete seřadit platby podle data, částky, ID zákazníka nebo statusu. Ve sloupečku zákazník bude emailová adresa, která byla uvedena při platbě.

Některé eshopy místo emailu zákazníka (Plátce) při zakládání platby uvádějí svůj interní email. Je třeba počítat s tím, že v takovém případě nebude možné dohledávat platby podle emailu zákazníka. Dále pak zákazníkům nebudou odcházet automatické emaily o provedení platby. Kliknutím na symbol lupy ve výpisu plateb se zobrazí detail platby.

U plateb ve stavech PAID a PENDING zkontrolujte prosím (kliknutím na lupu), zda výpis komunikace obsahuje alespoň 4 záznamy, tj. 2 záznamy pro založení platby (REQUEST a RESPONSE) a 2 záznamy pro ověření stavu platby (REQUEST a RESPONSE). Pokud neobsahuje, znamená to, že eshop stav platby neověřuje.

Pro simulaci přechodu platby ze stavu PENDING na PAID nebo CANCELLED je možné použít tlačítko v detailu platby.